Nowoczesny świat stawia przed młodym człowiekiem nowe możliwości, ale też i wyzywania. Sytuacja ta wymusza na współczesnej szkole konieczność zmian w podejściu do nauczania. Takie zmiany zaszły w naszej szkole kilka lat temu, kiedy podjęliśmy współpracę z Polskim Stowarzyszeniem Dalton i rozpoczęliśmy wdrażanie planu daltońskiego. Największą jego zaletą jest indywidualizacja procesu nauczania, a co za tym idzie samodzielność ucznia, który staje się odpowiedzialny za swoją edukację. Jest to niezwykle ważne we współczesnym, dynamicznie zmieniającym się świecie, w którym trzeba umieć stale się uczyć i przystosowywać do nowych realiów. Bardzo ważnymi elementami tego modelu edukacji są także: współpraca, odpowiedzialność i refleksja.
W czerwcu tego roku nasza placówka, po audycie przeprowadzonym przez Polskie Stowarzyszenie Dalton, otrzymała certyfikat szkoły daltońskiej. Początkowo koncepcja planu daltońskiego wdrażana była w najmłodsych klasach, obecnie jej elemnty oraz ocenianie kształtujące realizowane są we wszystkich klasach szkoły podstawowej i w oddziale przedszkolnym.
Uroczyste wręczenie certyfikatu odbyło się 18 listopada na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie podczas Międzynarodowej Daltońskiej Konferencji Naukowo-Dydaktycznej, której tematem była „Motywacja ucznia miarą efektywności planu daltońskiego”. W kongresie, obok prezesa i przedstawicieli Polskiego Stowrzyszenia Dalton, udział wzięli Roel Röhner President od Dalton International, reprezentanci szkół daltońskich z Chin i Turcji oraz dyrektorzy i nauczyciele placówek daltońskich w Polsce. Uczestnicy spotkania na sesji plenarnej wysłuchali wykładu Roela Röhnera na temat „Motywacja jako efekt aktywności ucznia” oraz dr Marka Kaczmarzyka z Uniwersytetu Śląskiego na temat „Motywacja, stres i pamięć. O asymetrii kar i nagród”.
Warto podkreslić, że nasza placówka jest jedną z trzech szkół w Polsce, mogących pochwalić się takim certyfikatem.
63-842 Pudliszki
Szkolna 20