Witamy na stronie internetowej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego z oddziałami integracyjnymi w Pudliszkach. Znajdziesz tutaj wszystkie informacje na temat naszej szkoły.
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset
GodłoHerb

Jak wzmacniać poczucie własnej wartości u dzieci?

Jak wzmacniać poczucie własnej wartości u dzieci?

„W systemie wartości człowieka nie ma nic ważniejszego – bardziej decydującego o jego rozwoju psychicznym
i motywacjach – niż szacunek, którym darzy on samego siebie”.

Nathaniel Branden

 

Poczucie własnej wartości to, innymi słowy, poczucie bycia ważnym, kochanym i akceptowanym. Jest to podstawa wiary 
w siebie, otwartości na świat, świadomości swoich mocnych stron, którą należy rozwijać już od najmłodszych lat. i która w dużej mierze warunkuje dorosłe życie, ponieważ wiąże się z poczuciem szczęścia, zaufaniem do siebie i odnoszeniem sukcesów.

To najbliżsi - stanowiąc najważniejsze środowisko dziecka, mają największy wpływ na to, czy czuje się ono wartościowe. Dopiero w trakcie procesu wychowania, w codziennych relacjach, dziecko uczy się postrzegać własną osobę. 

Jakie zachowania obniżają poczucie własnej wartości u dzieci?

  • zawstydzanie, pouczanie i upokarzanie
  • nierealne oczekiwania, nadmierne wymagania
  • wywieranie presji na wyniki i sukces
  • wyręczanie dziecka w czynnościach, które może wykonać samo (argumentowanie: "Ja to zrobię lepiej")
  • zaprzeczanie emocjom i potrzebom
  • porównywanie z innymi („Popatrz jaka ta dziewczynka jest grzeczna, a Ty?”)
  • etykietowanie ("Nigdy nie robisz tego porządnie!", "Jesteś niezdarą")
  • warunkowa miłość (akceptowanie dziecka tylko wtedy, gdy spełnia nasze oczekiwania)

Jak budować pozytywny stosunek dziecka do siebie?

  • uważnie słuchać, zaspokojać potrzeby, okazywać troskę
  • dostosować oczekiwania i wymagania do możliwości dziecka
  • akceptować indywidualność dziecka, jego zainteresowania i upodobania
  • doceniać dziecko, nie tylko za efekty, ale przede wszystkim za postępy i podjęty wysiłek (starajmy się unikać ogólnych zwrotów typu: "pięknie!", "jesteś najlepszy!"; stosujmy pochwały opisowe: "Bardzo podobają mi się kolory, których użyłaś w tym rysunku", "Zauważyłam, że ostatnio bardziej przykładasz się do nauki matematyki", “Powiedziałeś cześć, mimo że czułeś się zdenerwowany, to było bardzo odważne!”) - nie chwalmy jednak dziecka nadmiernie, za wszystko
  • stwarzać dziecku okazje do odnoszenia sukcesów
  • dawać przyzwolenie na popełnianie błędów - porażki są naturalną częścią życia
  • unikać kar i nagród - zamiast tego tworzyć zasady i być w nich stanowczym
  • w przypadku niepowodzeń rozmawiać na temat tego, jak można naprawić błędy ("Jak myślisz, dlaczego się nie udało?")
  • stwarzać możliwość dokonywania wyborów, podejmowania decyzji, zapraszać do współpracy
  • wspierać mocne strony i talenty
  • ograniczyć media i elektronikę
  • być dostępnym - obdarzać dziecko uwagą i czasem

Istotny jest poziom samooceny samego rodzica - najlepiej budują w dzieciach poczucie własnej wartości, te osoby, które same mają pozytywny stosunek do siebie. 

Zachęcam do lektury książki pt. "Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną?" (autor: Joanna Steinke-Kalembka)

Karolina Bayer

Data dodania: 2020-02-18 16:49:03
Data edycji: 2020-02-18 16:51:08
Ilość wyświetleń: 1006

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych!
Więcej informacji

Kalendarz

Bądź z nami
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej