Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa - podsumowanie

W 2022 r. nasza szkoła w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 (na lata 2021-2025) otrzymała 15 000 złotych (w tym 3 000 wkład własny) na zakup nowości wydawniczych oraz działalność promującą czytelnictwo. Program realizowany był głównie od września do grudnia 2022 r., część działań dotyczących promocji czytelnictwa odbędzie się także w II semestrze.
Dzięki udziałowi w programie księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 774 książki, w tym 180 lektury.
Co kupiono ze środków NPRC?
- książki z dużymi literami z serii Czytam sobie, Czytamy sylabami, Już czytam, Książkożercy, Samochodzik Franek, Hulajnoga Zuzia, Wyrazy i zdania do nauki czytania, Młodzi przyrodnicy.
- książki z cyklu: Zaopiekuj się mną, Akademia jednorożców, Emi i tajny klub superdziewczyn, Szkoła Trzęsiportków, Wojny dorosłych – historie dzieci,
- książki dla dzieci cenionych i lubionych autorów, m.in. Grzegorza Kasdepke, Renaty Piątkowskiej, Justyny Bednarek, Wojciecha Cesarza, Moni Nilsson
- kontynuacje serii: Dziennik cwaniaczka, Domek na drzewie, Zwiadowcy, Drużyna, Magiczne drzewo,
- mangi, m.in. Hanako, Kształt twojego głosu, Ścieżki młodości, My Hero Academia, Atelier spiczastych kapeluszy, Wojownicy.
- komiksy, m.in.: Frigiel i Fluffy, Kamila i konie, Luca, Smerfy i świat emocji, Studio tańca, Ptyś i Bill, Asteriks,
- książki detektywistyczne i przygodowe: Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai, Detektywi z Tajemniczej 5, Klub Poszukiwaczy Przygód, Szkoła szpiegów, Enola Holmes,
- książki popularnonaukowe dotyczące zwierząt, roślin, sportu, motoryzacji, ekologii, gier (Minecraft),
- literaturę obyczajową i fantastyczną dla młodzieży, np. Za duży na bajki, Pax. Droga do domu, Zakon Drzewa Pomarańczy, Rok w którym nauczyłam się kłamać,
- książki obrazkowe - picturbooki, sensoryczne, aktywizujące, np. książki autorstwa Harveya Tulleta.
Już w czerwcu wszyscy uczniowie wypełnili ankiety, w których wskazali tytuły, autorów oraz tematykę książek, które chcieliby znaleźć na bibliotecznych półkach. Swoje propozycje można było zgłaszać też poprzez skrzynkę życzeń, znajdującą się w bibliotece. Pozytywnie planowane zakupy zaopiniowali Rada Rodziców i samorząd uczniowski.
Kontynuowano współpracę z innymi bibliotekami, głównie z Filią Biblioteczną w Pudliszkach, Biblioteka Publiczna Miasta w Krobi. Współpraca obejmowała konsultacje w sprawie wyborów tytułów i zakupu książek, wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo, współorganizację konkursów i wydarzeń czytelniczych.
W szkole odbyło się szereg wydarzeń promujących czytelnictwo:
- Dzień Kropki,
- Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania,
- Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych – Imieniny Biblioteki, biblioteczna fotobudka, bicie rekordu odwiedzin,
- Udział w III Międzynarodowej edycji VII Ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w liczbie osób czytających na przerwie pt. Przerwa na czytanie – bicie rekordu w czytaniu na przerwie.
- Dzień Postaci z Bajek z teatrzykiem kamishibai,
- Światowy Dzień Pluszowego Misia,
- Dzień Kubusia Puchatka,
- „Czytanie na dywanie” – cykliczne zajęcia w oddziale przedszkolnym,
- Kiermasze książek,
- Pasowanie na czytelników uczniów klas pierwszych,
- Wystawki książek,
- Gazetki okolicznościowe,
- Wystawy prac uczniów,
- Konkurs plastyczny dla uczniów klas I-VIII „Zwierzak – bohater literacki” we współpracy z Filią Biblioteczną w Pudliszkach
- Konkurs plastyczny dla uczniów klas V-VIII, „Moja ulubiona postać z mangi”.
W każdej klasie zrealizowano projekty edukacyjne, w ramach których uczniowie m.in. tworzyli komiksy, gry planszowe, swoje własne książki, katalog ulubionych książek, poznawali bohaterów książek czy czytali młodszym kolegom/
Dzięki udziałowi w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa księgozbiór wzbogacił się o lektury, a przede wszystkim nowości wydawnicze dla dzieci i młodzieży. Ważnym aspektem programu jest to, że uczniowie mają udział w tworzeniu listy zakupów. Dzięki temu zdecydowanie wzrosła liczba wypożyczeń, zwłaszcza wśród starszych uczniów.
Z pewnością taki zastrzyk finansowy przydałby się częściej. :)