Terapia logopedyczna

Dlaczego poprawna wymowa jest tak ważna?
Język jest głównym narzędziem służącym do porozumiewania się ludzi. Pozwala poznawać i opisywać świat, wyrażać emocje, budować relacje, realizować indywidualne i grupowe cele - służyć sobie i społeczeństwu. Stanowi również o naszej tożsamości kulturowej i narodowej. Stąd troska o jego kształt, poprawność, piękno i bogactwo zdaje sie być rzeczą oczywistą.
Wady wymowy wpływają na efektywność komunikacji, mogą w znaczny sposób ograniczyć funkcjonowanie dziecka - negatywnie wpływać na relacje w grupie, utrudniać zrozumienie, przyczyniać się do niepowodzeń edukacyjnych ( błędy w mówieniu przekładają się na błędy w czytaniu i pisaniu - a to podstawowe umiejętności szkolne), wywoływać niepożądane postawy ( nieśmiałość, niskie poczucie własnej wartości, brak akceptacji, agresję...)..., wreszcie uniemożliwiać realizację marzeń i planów związanych z przyszłą drogą zawodową.
Diagnoza logopedyczna
Na początku roku szkolnego są przeprowadzane wstępne badania przesiewowe w klasach pierwszych i w klasie zerowej. Na ich podstawie wyłania się dzieci wymagające terapii. Po zdiagnozowaniu u dziecka wady wymowy logopeda przekazuje informację rodzicom i oczekuje pisemnej zgody na rozpoczęcie terapii i ustalenie zasad współpracy.
Cele terapii logopedycznej
- wykrywanie i usuwanie wad wymowy
- kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie fonetyki i leksyki
- usprawnianie funkcji analizatora słuchowego – słuchu fonemowego, analizy i syntezy słuchowej
- usprawnianie analizatora wzrokowego
- usprawnianie orientacji przestrzennej
- stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy
- doskonalenie mowy już ukształtowanej
- wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń
- usprawnianie zdolności koncentracji uwagi
- usprawnianie techniki czytania i pisania
- podnoszenie sprawności grafomotorycznej
- wdrażanie dzieci do obcowania z literaturą i sztuką
Zajęcia są prowadzone indywidualnie lub w małych 2-4-osobowych grupach raz w tygodniu.
Współpraca z rodzicami
Terapia logopedyczna jest procesem i wymaga ścisłej współpracy terapeuty, dziecka i rodziców. Warunkiem sukcesu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz systematyczna, codzienna (!) praca w domu. Dlatego dziecko na każdych zajęciach powinno mieć zeszyt, w którym logopeda umieszcza wskazowki i materiał do ćwiczeń w domu. Niezbędne jest tu zaangażowanie rodzica i motywowanie dziecka do pracy. Brak ćwiczeń - to brak postępów :( Dlatego - Drodzy Rodzice, zachęcajcie swoje dzieci do ćwiczeń i zabawy słowami, motywujcie je i chwalcie nawet za małe postępy. Logopedia może być świetną zabawą - a bawić możecie się w kuchni, w łazience, w samochodzie, podczas spaceru... Grajcie z logopedą w jednej drużynie!